Terug

Schilte in Scholen en Bouwen aan de Toekomst Nr 1 2021

14 juli 2021
Een school waarbij de onderwijsvisie niet alleen een visie op onderwijs is, maar tot uiting komt in de inrichting van het schoolgebouw. Dat was wat basisschool De Verwondering in Almere wilde creëren. Met de opening van hun nieuwe volledig ecologische gebouw is dat gelukt. Het resultaat is een echte belevingsschool waar leren gezien mag worden en sfeer en warmte centraal staan.

Doordat er in het voedingsgebied een flinke groei was aan 
schoolgaande kinderen, had schoolbestuur Stichting Prisma al langer de wens een extra school te realiseren in Almere.

Tegenwoordig moeten nieuwe gebouwen al voldoen aan 
duurzaamheidseisen, maar toen eenmaal werd gestart met het maken van plannen namen deze al snel grotere vormen aan. “Het bestuur en Gemeente Almere werkten samen en dit resulteerde uiteindelijk in een plan voor een volledig ecologisch gebouw”, vertelt schooldirecteur Paula van Kuijk van De Verwondering. “Het resultaat is een echte belevingsschool waar kinderen zich thuis voelen.”

Volgens Van Kuijk was de basis van het ambitieuze project meteen 
goed en zaten alle samenwerkende partners op één lijn. “Architect, gemeente, het schoolbestuur en het bouwbedrijf: we hadden allemaal hetzelfde doel voor ogen. En we hadden geluk dat we voor de inrichting een partner vonden die ons en onze onderwijsvisie begreep.” Die partner is het bedrijf Schilte, gespecialiseerd in inrichting van scholen en kinderopvang. “In het gesprek met de school werd al snel de grote ambitie duidelijk en wij wilden daar graag aan bijdragen”, vertelt Iris Rietveld van Schilte. “We hebben veel gesprekken gevoerd om de wensen én onze mogelijkheden te bespreken. Met moodboards hebben we uiteindelijk de vertaling naar een passende inrichting gemaakt.”

Bewegingsvrijheid en doorkijkjes
Niet alleen het gebouw is helemaal gemaakt van ecologische materialen, dat geldt ook voor de inrichting. Veel spullen zijn speciaal voor De Verwondering ontworpen door Schilte. Uniek is dat kinderen geen vaste tafel en stoel meer hebben in de klas. “Ze mogen gaan zitten of staan waar ze willen”, vertelt Van Kuijk. “We hebben gekozen voor tafels waar ze kunnen staan, ze kunnen aan een bureau zitten of op een bank of poef. Het stimuleert hun bewegingsvrijheid en concentratie.” 

Bij de inrichting van de verschillende ruimtes werd veel hout 
gebruikt. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook bij de kastenwand die in elke klas te vinden is. Geen afzonderlijke kasten, maar een wand waar alles in opgeborgen kan worden. Rietveld: “Er is ruimte voor boeken maar bijvoorbeeld ook voor de afvalbakken. Het geeft een heel rustig geheel aan de ruimte.” Contact met elkaar is op De Verwondering heel belangrijk. Daarom zijn in de klassen veel doorkijkjes gemaakt. Naast de glazen deuren zijn in verschillende muren met glas ramen gemaakt zodat alle groepen contact met elkaar kunnen hebben. “We hebben ook gekozen voor verdiepte vensterbanken die tevens als speel- of werkplek fungeren. De doorkijkjes zorgen voor veel contact en sluiten aan op onze visie. Leren mag gezien worden.”

Het kleurgebruik was een flinke puzzel. Want de kleuren moesten 
passen bij de natuurlijke en rustige uitstraling van het gebouw. Uiteindelijk werd gekozen voor lichtgeel van de zon, blauw van de zee en lucht en fris groen van de natuur. Rietveld: “De vloer is gebroken wit, dat is natuurlijk best gewaagd in een schoolgebouw. Maar met het vele hout en de natuurlijke kleuren en materialen geeft het een heel lichte en frisse uitstraling. Het bleek enorm goed te werken.”

Buiten naar binnen brengen
Een echte eyecatcher is de grote ruimte die vooral gebruikt wordt voor creatieve opdrachten. Aan ateliertafels kunnen kinderen hun werkjes maken en deze vervolgens aan het boven hangende frame etaleren. Maar het opvallendste element is wellicht de buitenruimte. Met klimbomen, zand en een speelheuvel hoeven de kinderen zich hier niet te vervelen. “We hebben ook een wadi op het schoolplein waar de kinderen de kringloop van water kunnen ervaren”, zegt Van Kuijk. “De moestuinbakken komen binnenkort en de kinderen zijn hiervoor de planten al aan het kweken.”

De school wilde de buitenwereld naar binnen brengen, op 
advies van Schilte, is dit door kleurgebruik en de materiaalkeuze zeker gelukt. Om nóg meer verwondering te creëren, werd er een buitenlokaal gemaakt waar kinderen aan picknicktafels kunnen werken. “Daarop ligt een beloopbaar groen sedumdak waar binnenkort kippen en konijnen komen. We hebben zelfs geïnvesteerd in een broedmachine, ook weer een mooi leerelement voor onze leerlingen”, vertelt de directrice enthousiast.

De kinderen zijn enorm enthousiast over hun nieuwe school en 
datzelfde geldt ook voor alle betrokken partijen. “Het doel wat we met elkaar voor ogen hadden is bereikt”, stelt Rietveld. “Bij Schilte werken we met 80 trotse collega’s vol passie in onze eigen fabriek om bijzondere en veilige inrichtingen te realiseren. En het is super gaaf als dat dan weer gelukt is.” “Het is een plek waar je je thuis voelt en waar je je de hele dag kunt verwonderen.” Van Kuijk: “Als een kind zegt dat dit gebouw zo goed voelt, dan weten we dat we het goed hebben gedaan.”