Terug

Schilte in Scholen en Bouwen aan de Toekomst Nr 2 2021

7 januari 2022
Schilte in Scholen en Bouwen aan de Toekomst Nr 2 2021

Roel Timmers, van Kindcentrum Platijn, had een missie. Hij wilde een school neerzetten die anders is dan andere scholen. Op de manier van werken, de manier van hoe er naar het onderwijs gekeken wordt en op het gebied van uitstraling.

Het ontwerp van het gebouw was in hoofdlijnen al duidelijk, maar waar begin je als je alles anders wil doen binnen in de school. Hij is in contact gekomen met Casper de Heij van Schilte en Iris Rietveld van Projectum. Iris kan vanuit het adviesbureau Projectum goed meedenken over de vertaalslag van de onderwijskundige visie naar een conceptmatige inrichting. Waarbij Casper, vanuit de totaalinrichter Schilte, bewaakt dat de ideeën technisch mogelijk zijn en het concept binnen budget blijft. De eerste stap was een gesprek tussen de docenten, de leerlingen en Iris en Casper. In de vorm van workshops kwamen onder andere de fysieke leeromgeving op basis van functie, beleving en uiteraard de visie aan bod. Vraagstukken als: Wat heeft een fysieke leeromgeving nodig? Hoe kunnen de leerlingen hun talenten het beste benutten? Welk gevoel krijgen de leerlingen en docenten als ze de school binnen stappen?

Als ervaren inrichtingsadviseur weet Iris als geen ander dat deze onderwerpen stuk voor stuk belangrijk zijn voor de ervaring binnen een school. Iris: “Daarbij is het ook heel belangrijk om je eigen voorkeuren soms aan de kant te zetten en te proberen vanuit een ander perspectief te denken en te kijken. Je bent bezig met een 
interieurontwerp voor een lange periode waar het een komen en gaan is van gebruikers. De beslissers hebben dus een belangrijke taak om een kijkje in de toekomst te nemen en op basis hiervan besluiten te nemen. Aan ons de taak om dat objectief te bewaken. Ik zeg altijd maar: over smaak valt niet te twisten’’.

Samen met de leerlingen van de leerlingenraad zijn sfeerborden gemaakt. Het was voor Iris onwijs leuk om te zien hoe graag de leerlingen mee wilden denken en met wat voor innovatieve ideeën ze kwamen. Zo moest er echt een grote bibliotheek komen want die ze nu hebben is echt te klein, een groot podium om alle talenten te 
laten zien, afscheidingswandjes zodat er niet gespiekt kan worden en uiteraard een plek om te chillen! Op de vraag wat de kinderen absoluut niet terug wilden zien in de school kwam als antwoord; Rommel, 2 kapstokken achter elkaar (super onhandig) en geen jassen en tassen op de grond. Tijdens een interieurontwerpproces, waarbij je op zoek gaat naar de juiste beleving is het van belang alle gebruikers te spreken en dus ook de grootste doelgroep waar we het voor doen!

Met deze waardevolle input wordt het creatieve ontwerpproces gestart en gaan we zowel functioneel als esthetisch naar de ruimte kijken. Unit onderwijs vraagt om een andere aanpak dan het traditionele onderwijs. In plaats van lokalen zijn er instructieruimten die minder groot zijn dan de traditionele leslokalen. Door het 
gebruik van hoge vaste kastenwanden op maat is Schilte zo efficiënt mogelijk met de ruimte om gegaan.

Om de kasten zo multifunctioneel mogelijk te maken zijn ze voorzien van persoonlijke laadjes van de leerlingen, een afvallade en schuifdeuren die zijn voorzien van whiteboards. Centraal staat een grote instructietafel voor ca. 10 leerlingen voor verlengde instructie en hieromheen zijn bankjes en tribunes gesitueerd om met de hele 
klas de dag te starten en groepsinstructie te krijgen. Na de instructie vliegen de leerlingen uit naar de naastgelegen ruimtes, ook wel leerpleinen genoemd. Hier kunnen de leerlingen op allerlei verschillende manieren zitten en werken. Zo kunnen ze plaatsnemen op de geliefde treinbanken, ze kunnen staand werken of samen zitten aan een ronde tafel waar er ruimte is voor een goed gesprek. De ruimten zijn zo divers mogelijk ingericht om het zelf ontdekken te stimuleren bij de leerlingen. Er is ook rekening gehouden met voldoende presentatiemogelijkheden. Het zien van eigen werk maakt een leerling trots! De kastenwanden op de leerpleinen zijn daarom ook voorzien van open vakken om hier 3D werk in te presenteren en er zijn prikbordwanden gecreëerd voor het 2D presenteren.

Qua beleving is er gekozen voor een warme huiselijke en rustige sfeer. Vandaar dat Schilte een robuust houtdecor heeft voorgesteld. Dit geeft een totaal ander karakter aan de ruimte dan dat we van de meeste traditionele scholen gewend zijn. De tinten die verwerkt zijn in de wanden heeft Iris doorgevoerd in het interieur, zo ontstaat er een eenheid tussen architectuur en interieur. Door in gesprek te gaan met de architect over de visie van het gebouw is die vertaling op de juiste manier gemaakt en is er een samenhang ontstaan die erg belangrijk is voor de totale beleving van het gebouw.

Gelukkig lied het budget toe dat er veel bijzonder meubilair klant specifiek ontworpen kon worden. 
De ontwerpafdeling van Projectum heeft naar aanleiding van de gesprekken met de klant het concept neergezet. De technische tekenaars hebben het uitgewerkt, voorgelegd aan de school, de medewerkers in fabriek van Schilte hebben het vakkundig gemaakt, gemonteerd en op locatie geplaatst. Het leuke is dat alles in IJsselstein gemaakt wordt waardoor Roel Timmers, directeur van Kindcentrum Platijn, tijdens dit traject twee keer op bezoek kon komen in de fabriek om een vlog te maken van het productieproces om zo de leerlingen nog meer te betrekken en te laten zien waar de meubels vandaan komen en hoe het gemaakt wordt. Al met al is er door middel van co creatie een prachtig resultaat neergezet, waar iedereen enorm trots op mag zijn!